Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stadler o szczegółach odwołania na piętrusy PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Autor:

Stadler

Data publikacji:
03-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Stadler

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Stadler o szczegółach odwołania na piętrusy PKP Intercity
wiz. PKP Intercity
Stadler Polska odniósł się właśnie do złożonego przez siebie odwołania w przetargu na "piętrusy" dla PKP Intercity. Producent podkreśla, że przegrał, bo konkurent - Alstom zaproponował o miesiąc krótszy czas dostawy, natomiast w kryteriach cenowo-kosztowych to Stadler okazał się dużo lepszy.

23 lipca 2025 roku spółka PKP Intercity opublikowała informację z otwarcia ofert złożonych w postępowaniu przetargowym na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Od tego momentu, na postawie ujawnionych cen za wykonanie przedmiotu zamówienia, powtarzana jest narracja, jakoby Stadler Polska złożył PKP Intercity za drogą ofertę w zakresie utrzymania pojazdów.

Kryteria oceny ofert

3 września 2025 roku spółka PKP Intercity opublikowała informację o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając jednocześnie końcową punktację złożonych ofert dla kryteriów oceny, którymi były:
1. kryteria cenowo-kosztowe:
a. cena dostawy pojazdu
rozumiana jako cena jednego stałego miejsca siedzącego (tzn. cena zakupu pojazdu podzielona przez ilość stałych miejsc w pojeździe),
w tym kryterium można było uzyskać maksymalnie 45 punktów,
b. cena utrzymania pojazdu rozumiana jako szacowana średnioroczna cena utrzymania
(serwisowania) podzielona przez liczbę stałych miejsc w pojeździe, w tym kryterium można było uzyskać maksymalnie 25 punktów,
c. współczynnik efektywności kosztowej, który odzwierciedla zużycie energii elektrycznej oferowanego pojazdu na referencyjnej trasie oraz jego pojemność,
w tym kryterium można było uzyskać maksymalnie 28 punktów (im mniejsze zużycie energii oraz im większa pojemność pojazdu, tym więcej punktów można było zdobyć w tym kryterium),

2. termin dostawy pojazdów,
za skrócenie terminu dostawy poniżej wymaganego terminu 44 miesięcy dla pierwszych dwóch pojazdów (i proporcjonalnie kolejnych) można było uzyskać 2 punkty.

Oferta Stadlera lepsza w kryteriach cenowo-kosztowych

Szczegółowa punktacja obu ofert zawarta jest w poniższej tabeli:


Oferta Stadler Polska w kryteriach cenowo-kosztowych (cena zakupu, przyszłe koszty utrzymania i efektywność kosztowa - zużycie energii) łącznie uzyskała większą liczbę punktów (94,91) niż oferta Alstomu Polska (93,24).

Decydująca przewaga Alstomu za termin dostawy

Alstom Polska zaoferował jednak dostawę pojazdów o jeden miesiąc wcześniej niż Stadler Polska (43 miesiące versus 44 miesiące dla pierwszych pojazdów) i uzyskał dzięki temu dodatkowe 2 punkty niwelując przewagę Stadlera w kryteriach cenowo-kosztowych i minimalnie (o 0,33 punktu) wyprzedając go w całkowitej punktacji. Także to termin dostawy krótszy tylko o jeden miesiąc, a nie zbyt wysokie koszty utrzymania w ofercie Stadler Polska, spowodowały, że Alstom zgromadził w sumie więcej punktów niż Stadler.

Odwołanie Stadler Polska

15 września 2025 roku Stadler Polska złożył do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie zarzucając Alstom Polska m.in. wprowadzenie zamawiającego w błąd co do prawidłowej realizacji wcześniej- szych zamówień publicznych, co miało istotny wpływ na decyzję PKP Intercity. Wnosząc odwoła- nie Stadler Polska domaga się unieważnienia czynności wyboru oferty Alstom Polska, powtórzenia oceny ofert w postępowaniu oraz odrzucenia oferty i wykluczenia Alstom Polska z postępowania.

Możliwe rozstrzygnięcie

Jeżeli Krajowa Izba Odwoławcza podzieli zarzuty podniesione w odwołaniu, to oferta Stadler Polska, która uzyskała łącznie więcej punktów w kryteriach cenowo-kosztowych (zakup pojazdów + utrzymanie + zużycie energii) stanie się ofertą wygrywającą w przetargu na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity.

Stadler Polska potwierdza swoją determinację i gotowość do zawarcia umowy z PKP Intercity niezwłocznie po pozytywnym rozstrzygnięciu Krajowej Izby Odwoławczej.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity z jedną ofertą na najem spalinowych pociągów

Tabor i technika

PKP Intercity z jedną ofertą na najem spalinowych pociągów

Jakub Rösler 03 października 2025

PKP Intercity i FPS H. Cegielski: Będą zmiany w nowych wagonach

Tabor i technika

PKP Intercity i FPS H. Cegielski: Będą zmiany w nowych wagonach

Redakcja/inf. pras. 01 października 2025

Szybkie pociągi Łódź – Białystok skrócone do Warszawy

Pasażer

PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity z jedną ofertą na najem spalinowych pociągów

Tabor i technika

PKP Intercity z jedną ofertą na najem spalinowych pociągów

Jakub Rösler 03 października 2025

PKP Intercity i FPS H. Cegielski: Będą zmiany w nowych wagonach

Tabor i technika

PKP Intercity i FPS H. Cegielski: Będą zmiany w nowych wagonach

Redakcja/inf. pras. 01 października 2025

Szybkie pociągi Łódź – Białystok skrócone do Warszawy

Pasażer

PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij